Følg de gode kostråd

Følg de gode kostråd

Du har helt sikkert hørt det før: Det er vigtigt at følge de gode kostråd for at holde sin krop sund og rask.

For nogen er disse råd nemme at følge, og for andre er det sværere. Hvis din hverdag er presset med opgaver, pligter og for lidt søvn og for lidt tid, så kan det være endnu sværere at huske at sørge for at få spist og drukket det rigtige.

Lad fornuften styre

Ud over at du har hørt de mest almindelige kostråd før, så er det vigtigt, at du mærker efter i din krop, og at du retter dig efter, hvad din krop har brug for – og lukker ørerne, når den skriger efter burger og chips.

Kostrådene bygger på viden om kost og på helt almindelig sund fornuft. Vil du gerne have en stærk og sund krop, så må den bygges af solide byggesten.

Fem gode kostråd

Hvis du synes, at det er stramt at skulle følge alle mulige regler, forbud og særlige kure, så glem alt det og hold dig til fem ret simple og meget fornuftige kostråd.

De er listet op her, hvor kostrådene bliver forklaret. Det drejer sig i al sin enkelthed om følgende fem gode råd:

  • Undgå fedt og sukker
  • Spis og drik økologiske produkter
  • Spis meget frugt og grønt
  • Drik rigeligt med vand
  • Spis varieret

Hvis du styrer efter disse fem råd, er du på rette spor. Hold snuden i sporet, hvis du er ved at komme på afveje.

Selvfølgelig skal du kunne nyde lidt usundt en gang imellem, men hvis du i en længere periode har fulgt kostrådene, så vil det måske ikke engang smage dig længere.

Mange valg træffes på baggrund af vaner – så det gælder om at have nogle gode vaner.

Spis regelmæssigt

Du bør indtage dine måltider på omtrent samme tidspunkt hver dag. Gør du det, er det bedst for din organisme, der fungerer helt regelmæssigt.

Det er sundest for din krop og dine organer, at du overholder en nogenlunde skematisk rytme i forhold til søvn, kost og motion. Så fungerer det hele meget bedre – og dermed fungerer du godt.

Myten om, at det er godt og slankende at springe måltider over, den holder ikke. Tværtimod. Maskineriet kører bedst, når det får tilført noget brændstof med jævne mellemrum.

Husk din søvnrytme

Med til dit generelle sundhedsniveau hører din søvn. Den bør også være ret regelmæssig. Gå gerne i senge på samme tid hver aften og stå op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. Så bliver din søvn bedre, og din hverdag nemmere at klare.

Det hele hænger sammen, og det fungerer som et fintandet klokkeværk. Bliver der ubalance det ene sted, så får det indflydelse på de andre steder.

Selv om dine dage kører på skinner, så betyder det ikke nødvendigvis, at du altid skal følge den samme sti. Men gør du det for det meste, så går det fint at lave en afstikker ind imellem.

Spis og drik sundt, pas din motion og din nattesøvn. Så fungerer det hele bedst.